کتاب « برنامه ریزی گردشگری ( مفاهیم، رویکردها و تکنیکها)» که تألیف "ای. کی. مورفی" است، توسط دکتر مهرداد صادقی ده چشمه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و ملیحه السادات سلطانی در 304 صفحه در قطع وزیری، ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است. در معرفی کتاب آمده است: برنامه ریزی گردشگری تلاشی بسیار سازماندهی شده از تفکر منطقی است که برهدف های آرمانی و عملیاتی یک مقصد خاص تمرکز دارد و باعث ایجاد تعادل بین هدف های اقتصادی و نیاز به حفاظت از محیط و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان محلی می شود. شیوه اساسی برنامه ریزی گردشگری که در این کتاب تشریح شده از مفاهیم اصلی و رویکردهای عام متداول در برنامه ریزی که با ویژگی های خاص نظام گردشگری تطبیق دارد استفاده شده است.
مکانیزم توسعة گردشگری بدون برنامه ریزی و کنترل ممکن است با تحریف های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همراه باشد که این می تواند در رابطه بین گردشگران و ساکنان محلیّ تأثیرگذار باشد. به محض اینکه گردشگری رشد و گسترش یابد تغییرات اجتماعی و اقتصادی در ناحیه مربوطه را به وجود می آورد. این می تواند مثبت یا منفی باشد. برنامه ریزان گردشگری باید مطمئن باشند که گردشگری حداکثر تأثیر مثبت را بر شهر خواهد داشت.
یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.
فصل اول:
استراتژی گردشگری
بخش کسب و کار یا کارآفرینان
روندهای بین المللی
اثرات اقتصادی
آثار مستقیم، غیر مستقیم و القا شده
ضریب تکاثری گردشگری
سنجش گردشگری
ارزیابی اثرات اقتصادی
زیرساخت ها و سیستم های حمل ونقل
عوامل اجتماعی و سیاسی
قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات
توسعۀ گردشگری و آموزش محیطزیست
سیستم آموزش زیست محیطی
فصل دوم:
رشد گردشگری
ویژگی های مثبت گردشگری
موانع مشارکت کارگران
مدیریت گردشگری پایدار
چالش ها و فرصت ها
گردشگری فرهنگی
مدیریت گردشگری ساحلی
توسعۀ گردشگری در کشورهای جزیرهای
توسعۀ منابع انسانی در گردشگری
رشد در گردشگری روستایی
گردشگری و کشاورزی
تعهدات بازاریابی و مسائل آن
فصل سوم:
گردشگری پایدار
گردشگری زیست محیطی
گردشگری نامطلوب
توسعۀ گردشگری مبتنی بر گستردگی
گردشگری ساحلی پایدار
اقدامات سازمان ملل متحد
اقدامات دولتی
عمل (اقدام) صنعت گردشگری
اقدامهای غیردولتی
هیئت مدیره های گردشگری محلی و منطقه ای
اقدام سازمانی
گردشگری ساحلی
اقدامات نهادی
فصل چهارم:
ترویج مقصد
ترویج یک جایگاه
بازاریابی مقصد
استراتژی های بازاریابی
ابزارهای لازم برای ترویج
فصل پنجم:
گردشگری و مسافرت هوایی
پیش بینی سفر
آثار
فصل ششم:
اقامتگاه، کارمندیابی و خانهداری
تخصصی شدن شغل
اصل اختیار
سازمان های نظارتی
نشست های کارکنان
فعالیت های کارکنان
کارمندیابی
شرح شغل
آشنایی با امکانات
جلسۀ توجیهی
آموزش
نخستین آموزش
رویکرد سیستماتیک به آموزش
رعایت استانداردها
آموزش مداوم
روش های آموزش
کمک های آموزشی
تحصیلات و آموزش
انجمن های حرفه ای
صلاحیت های شخصی
فصل هفتم:
توسعۀ محصول
زیرساخت های لازم برای توسعۀ محصول
زیرساخت های سخت
فصل هشتم:
برنامه ریزی و بازاریابی گردشگری
برنامۀ بازاریابی
جمعیت شناسی و شیوۀ زندگی
شرایط اقتصادی
قوانین و اقدامات دولت
پیشرفت های تکنولوژیکی
تقسیم بندی بازار
استراتژی کسبوکار
ترکیب خارجی
محل و دسترسی / مکان
تبلیغات
ترکیب داخلی
بودجۀ بازاریابی
برنامۀ بازاریابی گردشگری
تلاشهای بازاریابی فعلی
بازار هدف
انگیزههای گردشگری
اهداف تبلیغاتی
موضوع کمپین
رسانۀ تبلیغاتی
روابط عمومی
ایجاد یک برنامۀ ارزیابی
اهداف مدیریت گردشگری
اهداف سیاسی
نقش سهامداران
منافع مشترک در بین سهامداران
تقاضا و اولویت ها
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
گردشگری
|